#3: Amy Brix

Amy Brix
  • Naam: Amy Brix
  • Leeftijd: 30 jaar
  • Werkzaam als: Senior European new e-business model manager bij Unilever
  • Studie: Master Finance and Investment, Master Marketing aan Erasmus Universiteit Rotterdam.

‘Als je Unilever vandaag helemaal opnieuw zou opzetten, hoe zou het er dan uit zien? ’Zeep, toetjes en shampoo zijn geen producten waarbij je direct denkt aan digitalisering, maar als we vandaag opnieuw beginnen speelt digitalisering en het snel kunnen inspelen op verandering een belangrijke rol. Digitale klantrelaties, interacties en continue feedback worden dus nog belangrijker.’
Met dergelijke disruptieve vragen houdt Amy zich sinds eind vorig jaar bij Unilever bezig. Ze bedenkt innovatieve productconcepten en zet die in de markt. Niet via traditionele retailkanalen, maar via nieuwe online kanalen & business modellen. E-commerce & direct klantcontact spelen daarin een sleutelrol. ‘Mijn achtergrond in finance helpt me, de combinatie met marketing vind ik heel sterk. Maar mijn passie gaat uit naar de commerciële, creatieve kant. Daarom heb ik na mijn studie een master marketing gedaan.’
Voordat ze bij Unilever begon, werkte Amy bij TUI, de grootste reisorganisatie ter wereld. ‘Daar heb ik veel geleerd over online distributie. Na mijn traineeship ben ik ingestroomd als European e-commerce manager, waar we een digitale strategie & transformatie plan hebben ontwikkeld voor meer dan 30 reismerken.’ Ook was Amy betrokken bij het uitrollen van een social media-strategie, waarvoor TUI een award zou winnen. ‘Die mocht ik in New York presenteren,’ vertel ze trots.
Het ontwikkelen van producten voor internet verloopt op een andere manier dan grote concerns als Unilever zijn gewend. ‘Het is agile. Dat wil zeggen dat je product bij de lancering niet meteen perfect is of jarenlang ontwikkeling vergt, maar dat je de feedback gebruikt om het snel door te ontwikkelen.’ Amy zet haar projecten binnen Unilever op als een startup. Dat betekent snel schakelen, maar vraagt intern ook om de nodige overtuigingskracht. Men moet vaak wennen aan die manier van werken. ‘In die zin ben ik zelf ook disruptief,’ lacht ze. Maar ik vind het een uitdaging, daar houd ik van.’ Ook buiten haar werk. Zo rende ze de New York marathon en heeft ze zich ingeschreven voor die in Amsterdam. Ze traint daarvoor, vaak met een audioboek zodat ze nog iets leert ook. ‘Ik stel mezelf graag duidelijke doelen. Gelukkig ben ik heel gezond en flexibel, dat heb ik in de reiswereld wel geleerd.’

Verder naar #4: Werner van Sprundel »

Bekijk de Top 100 »


Partners:

logo Shell

Powered by: